Day 10 - Reisverslag uit Malealea, Lesotho van Lisa Bergh - WaarBenJij.nu Day 10 - Reisverslag uit Malealea, Lesotho van Lisa Bergh - WaarBenJij.nu

Day 10

Blijf op de hoogte en volg Lisa

31 Juli 2013 | Lesotho, Malealea

Day 10

31-07-2013

Schijtvogels! Ongeveer een dozijn aan kraaien die je wakker schreeuwen om 6 uur is niet plezant. Net als we kunnen uitslapen. We bekvechten terug met t zelfde irritante geschreeuw en het lijkt wel of ze weg vliegen. Nog lekker tot 8 uur geslapen. De wereldreis gaat verder. Amerikaans deze ochtend, pannenkoeken! Als ik bij t ontbijt kom zijn ze al koud maar dat weerhoud me er niet van om het op te eten. Een van de lichtpuntjes zonder stroom in Lesotho is het schoolbezoek. Eerst lopen we naar het museum van Malealea. Een jongen en meisje lopen een stukje mee. Het jongetje loopt met mij hand in hand mee. Hij is een 'man' van weinig woorden. Ik probeer wat te vragen maar hij praat Lesotho's. Het meisje loopt achter mij samen met Manon, ze kletst de oren van haar kop en stelt haar zelf meerdere keren voor. Aanbeland bij het museum zie ik alleen maar stenen. Natuurlijk had ik geen chique gebouw verwacht maar dit ook niet. Het blijkt een steenoven te zijn om brood in te bakken. Het huisje ziet er erg mooi uit, gemaakt van koeienstront en water. In het huisje staan allemaal zelfgemaakte decoraties en oude jacht spullen die ze 'vroeger' gebruikte. De volgende stapel stenen is een slechte-geesten-verdrijver. Ja, mensen leven hier honderden jaren terug in de tijd. Het land wordt geploegd met een man en stier. De mensen leven hier van het tourisme. Zodra ze je zien glunderen hun ogen al omdat ze weten dat je iets bij je hebt. Ze wisten van te voren nog niet of we de basisschool of kleuterschool gingen bezoeken. Natuurlijk hoop ik voor de kleuters. Het is de eerste dag dat ze weer naar school gaan sinds de twee maanden durende wintervakantie. Eerst komen we langs de kleuterschool. Helaas geen kleuters te bekennen. Later hoor ik dat die op school komen wanner ze er zin in hebben. Een kwartaal schoolgeld bij de kleuters kost 120 rand. Omgerekend is dat iets minder dan 10 euro! We lopen naar de basisschool en de kinderen hebben lunchpauze. Een dag ziet er als volgt uit: om 8 uur begint de schooldag met lessen zoals rekenen, aardrijkskunde, scheikunde, Engels, Lesotho's en handenarbeid. Verdeeld over de hele dag en week. Van 11 tot 12 lunchpauze en dan om 2 uur zijn ze uit. We komen in een klas met kinderen van 12,13,14 jaar. Ze lijken eigenlijk maar 8 of 9 iedereen keek elkaar eventjes vreemd aan. We hebben de kinderen pennen, schrijfblokken, kleurtjes en stiften gegeven. Een glimlach was er moeilijk van af te lezen, later zullen ze er profijt van hebben. Met een voldaan gevoel ga ik terug naar de lodge, vanmiddag lekker niks! In de avond komt er een koortje zingen. In eerste instantie dacht ik; O my god wat gaat dat worden. Maar t was echt leuk. Ik zat een beetje mee te dansen op mn stoel. Na een half uurtje kwam de band. Zij hebben er een nieuwe fan bij! Toen een van de leden een welkomswoordje deed en de band voorstelde verwachtte ik een gigantisch ingewikkelde naam. Eeehhh fout! Malealea Band. Voor de hand liggende naam, want dat is het de naam van het dorp waar we in verblijven. Een drankje toe en wij mogen met t gezin in de woonkamer slapen, inclusief kachel. Mwhaha!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 15 Juli 2013
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 9150

Voorgaande reizen:

10 September 2016 - 09 Oktober 2016

Delhi naar Beijing 2016

19 Juli 2013 - 12 Augustus 2013

Suid Afrika

Landen bezocht: