Day 12 - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Lisa Bergh - WaarBenJij.nu Day 12 - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Lisa Bergh - WaarBenJij.nu

Day 12

Blijf op de hoogte en volg Lisa

02 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Drakensberg Garden

Day 12

02-08-2013

Yes yes we gaan de Drakensbergen ontdekken! Lopend wel te verstaan. Niet helemaal want in totaal is het 1000 kilometer aan gebergte wat er te zien is! Eerst gaan we met de hele groep naar de Bushman paintings. Deze tekeningen zijn ongeveer 800 jaar oud. Onze gids was een beetje flauw maar wel grappig. Hij probeerde ons een nieuwe taal aan te leren. Nou wat moest dat zijn? Afrikaans kennen wij ondertussen een beetje en dat had hij allang door omdat hij wist dat we Nederlands zijn. Nee joh laten we er meteen Zulu's tegenaan knallen. Er is geen touw aan vast te knopen en er zit een klik in de woorden. Na 3 keer geef ik het op en geef ik er een eigen draai aan. Hij wist er in ieder geval veel over. Er waren oorspronkelijk nog veel meer tekeningen, maar dan heb je van die idiote die alles vernielen. Zo'n zonde! Ze hebben er toen een hek voor gezet. Deze is nu weer weg omdat het nu verplicht is om met gids te gaan. In Zuid Afrika zie je overal in de natuur kaarsrechte zwart verbrande vlakken. Dit is allemaal gecontroleerd afgebrand. Het ziet er niet uit maar het is goed voor de natuur. Binnen 2 weken is er weer een groen plantje te zien. Heel apart ziet er dat uit. Om de 5 jaar wordt hetzelfde stuk opnieuw gecontroleerd verbrand. Weer wat geleerd. Na de les waar we trouwens een dikke tien hadden verdiend konden we nog even snel voldoende eten en drinken halen voor de hike. Iedereen kon zijn eigen route gaan. Van de tientallen routes waren er drie het meest populair. Ik koos voor de Devil's Hoek Valley samen Mariëtte die was het makkelijkst en zo'n zin in hiken had ik nou ook weer niet. Barbara liep het eerste stuk ook mee en sloeg af bij de Policeman's Helmet. Ondanks dat hij zo 'makkelijk' was moesten we nog een heel eind omhoog en door de jungle. Steeds de rivier volgen dan moet die uit eindelijk splitsen. Er komt geen eind aan en we besluiten om terug te lopen. Natuurlijk zijn we als eerste terug en de truck komt na een half uur ook. In eens herinner ik me dat er nog taart in ligt. Dik verdiend dus met een zakmes en een geïmproviseerd picknick kleed lekker schranzen. In de avond staan we om de braai kou te lijden, maar we moeten en zullen barbecuen. Marijn, Garry, Nicky, Collin, Norman, Wesley en ik kletsen nog een hele tijd door onder het genot van een drankje en lachen ons helemaal dubbel!